loading...

سایت تدوین فیلم و آموزش

سلام در این مطلب به سراغ اصطلاحات در تدوین فیلم می رویم .به طور مرسوم قبل از شروع هرکاری، بهتر است ابتدا با اصطلاحات آن کار آشنا شد. گرچه بدون دانستن این اصطلاحات نیز می توان تدوین کرد، اما یک تدوین

سلام

در این مطلب به سراغ اصطلاحات در تدوین فیلم می رویم .

به طور مرسوم قبل از شروع هرکاری، بهتر است ابتدا با اصطلاحات آن کار آشنا شد. گرچه بدون دانستن این اصطلاحات نیز می توان تدوین کرد، اما یک تدوینگر حرفه ای همواره اصولی کار می‌کند. بیشتر هنرجویان هنگامی که وارد دوره‌های آموزش تدوین می‌شوند، با اصطلاحات تدوین و مجموعه ای از واژه‌های جدید رو به رو شده و سردرگم می‌شوند. سپس تازه به دنبال یادگیری آن ها می‌روند در ادامه این مقاله شما می‌توانید لیست اصطلاحات تدوین را مشاهده نمایید .

1. (Sequence) سکانس

از اولین اصطلاحات تدوین سکانس است هر فیلم از چند تا بخش (فصل)  تشکیل شده است که هر بخش یک قسمت از موضوع را بازگو می‌کند سکانس از تعدادی پلان (نما) و صحنه ترکیب می‌شود .

2. پلان (Plan)

یکی دیگر از اصطلاحات تدوین پلان یا نما است هر سکانس شامل چندین پلان است و هر پلان یک نماست که فیلم برداری می‌شود نما یا پلان از نظر فنی عبارت است از تصویر یا تصاویری که در یک زمان ممتد کار دوربین ثبت می‌شود یعنی از زمان به کار افتادن دوربین تا متوقف شدن آن روی نوار را پلان می گویند .

3. شات لیست (Shot List)

شات لیست مجموعه ای از شات‌ها است در واقع گزارش کار فیلمبرداری است که به ترتیب شات‌های برداشت شده را در آن یادداشت می‌کند و در آن توضیح می‌دهند که کدام لحظه از نوار فیلمبرداری شده شامل چه تصویری است شات لیست مهم ترین نقش را در تدوین هر فیلم به عهده دارد.

4. کلاکد (Clacked) ابزار فیلم سازی

برای هماهنگ‌ سازی صدا و تصویر در ساخت فیلم کاربرد دارد که روی آن اطلاعات مربوط به فیلم شامل نام فیلم نام کارگردان شماره صحنه شماره برداشت و… ذکر می‌شود هر متن اضافه شده به فیلم که توضیح می‌دهد از این جا به بعد موضوع تصاویر در مورد چیست روی آن می باشد البته اسمش را از صدای همان تخته ای گرفتند که اطلاعات تصویر را بر رویش می‌نویسند و جلوی دوربین نگه می‌دارند .

تصویر

5. کالر بار (Color Bar)

کالر بار یا نوار کنترل رنگ امکاناتی است که در کلیه نرم افزارهای تدوین فیلم وجود دارد شما می‌توانید برای شروع هر فیلم حتما از این تست رنگی برای نمایش فیلم استفاده کنید به عبارتی صفحه ایست که ستون‌های رنگی دارد و برای تست رنگ مانیتور استفاده می‌شود وقتی هم با صدای سوت همراه باشد (Bar&Tone) برای تست صدا به کار می‌رود .

6. اسکوپ (Scope)

از رایج ترین اصطلاحات تدوین اسکوپ است که به سیاهی بالا و پایین تصویر می‌گویند همان طور که می‌دانید پرده سینما خیلی عریض تر از صفحه تلویزیون است به همبن دلیل وقتی می خواهند کل پرده را در تلویزیون نشان بدهند باعث می‌شد بالا و پایین تصویر سیاه شود امروزه در کارهای تلویزیونی برای قشنگی، مورد استفاده قرار می گیرد .

7. راش (Rash) از مهم ترین اصطلاحات تدوین

راش یکی دیگر از اصطلاحات مهم تدوین است که به تصاویر فیلم ‌برداری شده بدون تغییر و بدون کم و زیاد گفته می‌شود همینطور نسخه چاپ شده نگاتیوهای فیلمبرداری شده همراه با صدا را نیز راش می‌نامند راش ها معمولاً برای بازبینی نماهای برداشت شده ی روزانه جهت بررسی کیفیت آن‌ها از نظر بازی و تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

8. راف کات (Rough cut)

موردی دیگر از اصطلاحات تدوین راف کات است به بریدن و چسباندن نماهای پی در پی براساس خط داستانی فیلمنامه را عمل راف کات می‌گویند که بدون تطبیق شروع و پایان نماها با نماهای قبلی و بعدی می باشد و نیز بدون اضافه کردن باند صدا و موسیقی است .

تصویر

9. وله

قسمتی که در میان وقفه فیلم قرار می گیرد و شامل موزیک فیلم و تبلیغ است به بیان دیگر وله به مجموعه ای از افکت‌های تصویری گفته می‌شود که ما بین برخی برنامه‌های تلویزیونی و قسمتی از فیلم ها به سبب اهدافی خاص پخش می‌شود .

10. نریشن (Narration)

نریشن نیز به عنوان یکی از اصطلاحات تدوین مطرح می‌شود نریشن به معنای روایت قصه است همچنین توضیحاتی است که توسط صداگذاری (غیر از شخصیت‌های فیلم) بیان می‌شود نریشن ممکن است خارج از پروسه تولید فیلم و نمایش آن باشد و گاهی حتی در مکان دیگری ضبط شود .

11. اینسرت(Insert)

تصویر کوتاهی که رابط دو تصویر دیگر است و معمولا روی صدای نریشن گذاشته می شود و یا قسمتی از خرابی تصویر ( جامپ کات ) را می‌ پوشاند .

12. تایتل (Title)

در اصطلاحات تدوين و فيلم سازي به هر نوشته اي كه بر روي تصوير ظاهر شود تايتل می‌گویند اين نوشته‌ها مي تواند نام محل مورد نظر تاريخ و زمان فيلم نام و سمت فردي كه در فيلم مشاهده مي كنيم باشد يا به صورت كلي اطلاعاتي را در مورد فيلم به ما مي دهد .

تصویر

 

13. ساب تایتل (subTitle) زیرنویس

ساب تایتل به معنای زیرنویس است به نوشته ای می‌گویند که مکان نمایش آن فقط پایین صفحه است .

14. تیتراژ

در آغاز و پایان فیلم قرار می‌گیرد (معرفی برنامه و عوامل ساخت) تیتراژ عناوینی چون نام فیلم، کارگردان و… است که به عنوان اطلاعات اولیه در اختیار تماشاگر قرار می‌گیرد .

15. Cut کات

چسباندن دو تصویر بدون هیچ افکت اضافه را کات می‌گویند اگر هدف شما تسلط بر هنر تدوین است باید کات های لازم در هنگام تدوین یک فیلم یا ویدئو را بدانید .

16. جامپ کات (Jump Cut) پرش تصویری

برشی بین دو نما که غیر منتظره به نظر آید و به خاطر این پرش آشکار در زمان یا مکان توجه را به خود جلب کند این پرش به دلیل ضعف در فیلم برداری یا تدوین هم ممکن است پدید آید اما معمولا از این نوع برش برای نیت خاصی استفاده می‌شود .
طبق قوانین کلاسیک سینمایی این نوع برش خطا محسوب می‌شود اما در این دوره استفاده از برش پرشی یک جایگاه زیبایی شناسی ویژه پیدا کرد .

تصویر

17. ترانزیشن (Transition)

یکی دیگر از مهم ترین اصطلاحات تدوین ﺗﺮاﻧﺰﯾﺸﻦ می‌باشد Transition عبارت است از ﻫﺮ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﮐﻪ در تغییر ﺻﺤنه و ایجاد ارتباط به وﯾﮋه پرش از ﺻﺤﻨﻪ اي ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ دﯾﮕﺮ ﻣﻮرد اﺳتفاده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ترانزیشن ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﻌﺮف ﺗﻐﯿﯿﺮ در زﻣﺎن ﯾﺎ ﻣﮑﺎن اﺳت به عبارت دیگر هر افکتی که رابط دو تصویر کنار هم باشد .

18. خط فرضی 

خط فرضی یا قانون ۱۸۰ درجه خطی راهنما و فرضی در مباحث فیلم‌برداری و تدوین فیلم است که بر اساس آن باید یکسانی روابط چپ و راست دو شخصیت در یک صحنه حفظ شود تا بیننده از لحاظ فهم دچار اشتباه نشود .

19. تدوین موازی (Cross-cutting)

تدوین موازی عبارت است از جابجایی میان دو یا بیش از دو صحنه در فیلم که وقایع در آن ها به شکل هم‌زمان ولی در مکان های متفاوتی رخ می‌دهد به عبارتی دو واقعه همزمان درحال روی دادن است .

20. سوپر ایمپوز (Super Impose)

یکی از اصلاحاتی است که تدوینگر باید آن را به عنوان یکی از پرکاربرد ترین اصطلاحات تدوین بداند و در تدوین از آن استفاده نماید سوپر ایمپوس Super Impose است این اصطلاح تدوین بیانگر نوعی تکنیک تدوین است که تصاویر مختلف را به صورت محو روی هم نشان می‌دهد .

تصویر

21. موشن (Motion)

موشن در تدوین به معنای حرکات فیلم و عکس و یا نوشته‌های مختلف بر روی صفحه می‌باشد که جلوه ای زیبا به محصول نهایی اعطا می‌کند در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده است از قابلیت‌های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می‌شود .

22. رول (Roll) و کراول (Crawl)

رول و کراول از اصطلاحات تدوین هستند که بیانگر حرکت می‌باشند درواقع رول بیانگر حرکت افقی و کراول به معنای حرکت عمودی می‌باشد .

23. (Multiple-Image) در تدوین

زمانی که در کادر یک نمای واحد به دو یا چند تصویر مشابه یا مختلف درکنارهم ظاهر شوند می گویند . مثلاً در فیلم‌های قدیمی گاهی در صحنه ای که دو نفر به هم تلفن می‌کردند هرکدام را در یک طرف کادر نشان می‌دادند که با خطی از وسط جدا شده بودند .

24. (Multiple-Exposure) در تدوین

یک نمای واحد که از روی هم افتادن دویا چند تصویر مختلف تشکیل شده باشد به طوری که طرح هر یک از تصاویر دیده شود. ( مثل نمایان شدن تصویر بیابان روی صورت شخص ) این تدبیر برای خلاصه و فشرده بیان کردن یک خبر و یا انتقال حس و حالت فضایی خاص به کار می‌رود به این نوع نما سوپر ایمپوزیشن (supper imposition) در تدوین گفته می‌شود . نمونه صحنه سوپر ایمپوزیشن را در تصویر زیر مشاهده کنید .

سوپر ایمپوزیشن

25. مانیتور (Monitor)

مانیتور به معنای تصاویر خروجی کار می‌باشد .

تصویر

وبسایت منبع : masterwink.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی برای تماشا ویدیو و کلیپ و آموزش ترفند ها تدوین و گرافیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 256
  • بازدید سال : 444
  • بازدید کلی : 4,050